Hjem  / Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

1. Hva er en prøvetime?

En prøvetime er en 45 min kjøretime som koster 500kr og tilbys kun til elever som ikke har gjennomført obligatoriske trinn, det inkluderer ikke trafikalt grunnkurs hos andre trafikkskoler. Hensikten med prøvetimen er å kartlegge nivået til kandidaten deretter få en tilbakemelding fra kjørelæreren om videre oppfølging.

2. Hva er skolereglement?

Alle elever som ønsker å bli registrert hos Smart Trafikkskole, må ha lest og skrevet under på skolenes reglement. Skolereglementet inneholder viktig informasjon om skolen, opplæringen, betaling, avbestilling o.l. Hvis eleven er under 18 år må det skrives av foreldrene.

3. Hvor fort kan jeg bli ferdig med alt obligatorisk?

Det spørs nivået til eleven. Dette kan læreren svare på etter prøvetimen, og i henhold til når det er ledig. Trafikklæreren har en læreplan som må forholdes. Den setter krav til hva du skal kunne før du kan gjennomføre de forskjellige obligatoriske delene i opplæringen. Du kan lese mer om dette på Statensegvesen.no

4. Når kan jeg senest avbestille en kjøretime?

Vi har en avbestillingsfrist på 2 virkedager ved vanlige kjøretimer, og 3 virkedager ved obligatoriske kurser. Dersom man avbestiller senere enn fristen vil man bli belastet for timen. Avbestilling grunnet sykdom må dokumenteres, dermed blir det ikke belastet.

5. Hvordan kan jeg bestille kjøretimer?

Du kan enten ringe oss på tlf: 988 41 809, sende oss en melding eller bestille fra nettsiden.

6. Har dere kjøretimer etter kl. 16:00?

Ja, men ved kjøretimer etter 16:00 pålegges det et kveldstillegg på 150kr per 45 min. Kveldstillegg er inkludert i superpakken og den obligatoriske pakken, men IKKE 10-timerspaken.

7. Hvilken pakke bør jeg velge?

Både statens vegvesen og vi anbefaler ikke pakkeløsninger, på grunn av at det er bindene og dersom man ikke fullfører pakken innen avtalt tid vil ikke pengene refunderes og heller ikke overdras til andre skoler. Vi har pakkeløsninger for å tilfredsstille markedets etterspørsel, men dette må samrådes med kjørelærer før kjøp.

8. Kan jeg bestille førerprøve utenfor Oslo?

Billeien i superpakken og den obligatoriske pakken er kun for førerprøver i Oslo/Lillestrøm.

10. Er mørkekjøring obligatorisk for alle?

Ja, I perioden 1.november – 15. mars må man ha gjennomført mørkekjøring før man avlegger førerprøve. Ved førerprøve etter 15.mars og ikke gjennomført mørkekjøring vil førerkortet ditt få utløpsdato 31.januar påfølgende år, du må da ha gjennomført mørkekjøring innen da.

11. Er førstehjelp obligatorisk for alle?

Alle over 25 år som ikke har gjennomført trafikalt grunnkurs må ha førstehjelpskurs.

12. Hvordan gir jeg fullmakt?

For å gi fullmakt må du logge inn på Din side på Statensvegvesen.no. Trykk så på funksjonen FØRERKORT, deretter «bestill time til oppkjøring». Da skal det komme opp «gi fullmakt». Søk etter Smart Trafikkskole i søkefeltet. Kryss av for at trafikkskolen har rett til å bestille time for oppkjøring på dine vegne og trykk på gi fullmakt.

13. Hva er engangsgebyr bompenger?

På grunn av økt antall bomstasjoner rundt Oslo/Viken er vi nødt til å ta et gebyr til å kompensere ekstra utgiftene. Dette gjelder kun en gang per elev.

14. Hva er gebyr til NAF baneleie?

Det er et gebyr som NAF øvingsbane fakturer til Smart Trafikkskole etter at en kandidat har deltatt på en sikkerhetskurs på øvingsbane. Dette må betales til Smart Trafikkskole, siden NAF ikke tar imot betaling.

15. Når kan jeg ta teoriprøven?

Teori prøven kan du ta hos Statens vegvesen fra den dagen du er 17 1/2 år.
Sjekk åpningstider på vegvesen.no

16. Når bør jeg ta teoriprøven?

Teoriprøven anbefaler vi at du tar så fort du er gammel nok (17 1/2 år). Da har har du fått lest deg opp i teori og vil i tillegg få bedre utbytte av kjøretimene dine. God teorikunnskap kan gi deg færre kjøretimer og et billigere førerkort.

Pakker

Trondheimsveien 405